|
Chemický průkazník CHP-71
Chemický průkazník CHP-71 je zařízení vševojskového chemického průzkumu určené pro použití za všech situací nahrazující chemický průkazník PCHR-54. CHP-71 je snadný na transport i obsluhu.
Soupravu tvoří vlastní přístroj s příslušenstvím a průkazníkové trubičky.
CHP-71 je schopen pracovat jak ve vozidlech, kdy je napájen z baterie vozidla, tak při pěším průzkumu, v tomto případě je napájen z vlastních zdrojů.
Princip činnosti: přístroj nasává vzduch přes vstupní filtr, který ho zbaví hrubých nečistot a kyselých par. Vzduch dále proudí do průtokoměru a dále do průkazníkových trubiček, umístěných vedle sebe. V přístroji jsou 4 místa pro průkazníkové trubičky, jedno je rezervováno pro detekci nových druhů otravných látek. Po průchodu průkazníkovými trubičkami je vzduch nasáván čerpadlem a před výstupní filtr odchází zpátky do atmosféry.
Je-li třeba zjistit zamoření bojové techniky, zeminy, či jiného materiálu nasadí se na přívodní trubici vstupního filtru speciální nástavec.
Pro použití v zimních podmínkách ( při teplotách pod + 15°C ) je nutno ohřívat průkazníkové trubičky. Při používání ve vozidlech se tak děje automaticky, pomocí elektrických výkonových tranzistorů v hliníkovém bloku, které jsou řízeny termistorem. Při pěším průzkumu je ohřívací blok umístěn na pravé straně přístroje.
Před provozem přístroje mimo vozidlo je třeba zasunout zkratovací zásuvky.
Průkazníkové trubičky pro přístroj CHP-71 jsou vysoce citlivé a specifické. Některé typy jsou dlouhodobé, tzn. že je lze užít po dobu 30 minut bez nutnosti další manipulace. Trubičky nejsou znehodnocovány, je-li nasáván čistý vzduch. Jejich detekční náplň je stálá a ke změně dochází až v přítomnosti OL v atmosféře. Plynulé kontroly atmosféry se dosahuje vložením nové trubičky každých 30 minut.
Přístroj byl testován v náročných podmínkách a prokázal, že odpovídá příslušným vojenským normám. Minimální je též jeho rušení spojovacími zařízeními ve vozidlech. Díky speciálnímu držáku ho lze spolehlivě upevnit ve všech typech bojových vozidel, kde je díky účinnému tlumení nárazů schopen pracovat nepřetržitě 1000 hodin bez nutnosti oprav.
Rozměry |
210 x 200 x 75 mm |
Hmotnost |
2,9kg |
Zdroje el. energie |
elektrická síť vozidel s napětím 12 až 24 V ( + 20 %, - 10% ; vlastní zdroje (4 monočlánky 1,5 V ) |
Příkon |
pro provoz ve vozidle maximálně 25 W |
|
mimo vozidlo maximálně 1,5 W |
Doba přípravy k provozu |
V normálních podmínkách 2 min. |
|
V zimních podmínkách 10 min. |
Doba provozu |
Ve vozidlech nepřetržitě |
|
Mimo vozidlo do 60 minut při teplotě –30°C do 6 hodin při teplotě nad 0°C |
Mechanická odolnost přístroje |
dynamická pevnost do 120 g, odolnost vibracím do 80 HZ (při zrychlení 6g) |
Obsluha |
1 muž |
Přístroj včetně průkazníkových trubiček může pracovat v rozmezí teplot – 40° až + 50°C |
|
|
Přehled údajů o průkazníkových trubičkách: |
dva žluté proužky |
yperit |
dva zelené proužky |
fosgen, kyanovodík, chlorkyan |
tři červené proužky |
nervově paralytické látky |
|
|
|
KVH ČSLA
veškeré texty i fotografie zde uveřejněné podléhají licenci Creative Commons BY-NC-ND
|