|
122 mm samohybná houfnice 2S1 (Gvozdika)
Samohybn� houfnice 2S1 je d�lost�eleck� zbra� schopn� p�ekon�vat vodn� p�ek�ky. Je ur�en� k ni�en� a uml�ov�n� �iv� s�ly nep��tele, k boji s d�lost�electvem a mechanizovan�mi prost�edky nep��tele, k bo�en� obrann�ch objekt�, vst��len� pr�chod� v minov�ch pol�ch a dal�� �innosti. S v�vojem se za�alo v �edes�t�ch letech. Do v�zbroje �SLA byly za�azeny v roce 1976 a celkov� po�et samohybn�ch houfnic byl 148 kus�.
Houfnice m� klasickou konstrukci s n�zkou siluetou. Ve v�i je pou�ito d�lo 2A31. V� je um�st�n� v zadn� ��sti prodlou�en�ho podvozku transport�ru MT-LB.
Houfnice 2A31 je vybavena za��zen�m na profukov�n� hlavn� a dvoukomorovou �st�ovou brzdu. Ve v�i je um�st�no mechanick� nab�jec� za��zen�, d�ky kter�mu se rychlost st�elby pohybuje okolo 4 � 5 ran za minutu. Ke st�elb� se pou��v� t��tivo-trhav� munice o hmotnosti 21,76 kg s maxim�ln�m dost�elem 15 300 m, zadymovac� a kumulativn� munice o hmotnosti 18,2 kg , kter� je stabilizov�na rotac�. Krom� toho je mo�n� pou��vat n�boje s p��davn�m raketov�m pohonem s dost�elem do 21 900 m, agita�n�, kazetov� a osv�tluj�c�. GVOZDIKA m��e st��let pouze p�i zastaven� a z okopu je schopna vyst��let 100 st�el za 60 min. P�i plavb� je nutn� sn�it z�sobu na 30 ks.
Os�dku tvo�� velitel, st�elec, nab�je�, mechanik-�idi�.
Všeobecné a provozní údaje |
|
Hmotnost vozidla v bojové
pohotovosti |
15 700 kg |
|
Osádka |
4 osoby |
|
Rozměry |
|
|
|
délka |
7 260 mm |
|
|
maximální šířka |
2 850 mm |
|
|
maximální výška |
2 725 mm |
|
Rychlost vozidla |
|
|
|
maximální |
61,5 km / hod (dle terénu) |
|
|
v ter�nu |
32 km/h |
|
|
rychlost plavby: |
4,5 km / hod. |
|
|
šířka překonatelné vodní překážky |
300 m |
|
Výzbroj |
|
Houfnice |
typ 2A31 |
|
|
ráže |
122 mm |
|
|
maximální rychlost střelby z místa |
1,5–8 ran za minutu (dle režimu palby) |
|
|
maximální dostřel |
15 200 metrů |
|
|
úsťová rychlost střely: |
276–740 m / s |
|
|
náměr |
-3° až + 70° |
|
|
odměr |
360° |
|
|
počet vezených nábojů: |
40 kusů |
|
Spojovací prostředky |
|
|
radiostanice |
R–123 M |
|
|
|
tankové hovorové zařízení R–124 |
|
Hnací a pohybové ústrojí |
|
|
Motor |
JAMZ–238H (naftový s přímým vstřikem paliva, přeplňovaný turbodmychadlem) 221 kW |
|
|
obsah všech palivových nádrží |
550 litrů |
|
|
spojka: |
Mechanická třecí suchá dvoukotoučová |
|
|
převodové ústrojí |
Stupňová s ozubenými koly, sdružená s planetovým směrovým ústrojím |
|
|
počet převodových stupňů |
6 vpřed + 1 vzad (základní), 5 vpřed + 1 vzad (redukovaných) |
|
|
měrný tlak na půdu: |
0,048 MPa |
Hlavní takticko-technická data tankové a automobilní techniky ČSLA
|
veškeré texty i fotografie zde uveřejněné podléhají licenci Creative Commons BY-NC-ND
|